Відправити в FacebookВідправити в Google BookmarksВідправити в TwitterВідправити в LinkedInВідправити в LivejournalВідправити в MoymirВідправити в OdnoklassnikiВідправити в Vkcom

Новини

Real time web analytics, Heat map tracking

w 37

Перейти  вулицю Ковальську в суботу - справа не з легких. Вам доведеться перестрибувати через цибулю та буряк, обережно маневрувати між сиром, молоком, курячими яйцями, кропом, петрушкою та капустою. Віднедавна тут продають ще й одяг, спідню білизну, побутову хімію. Справжній базар, без перебільшень… Проходячи через цю територію з “особливим” статусом, наполегливо не рекомендуємо зачепити когось з тамтешніх, які вже декілька років тримають цю вулицю в окупації. Окрім осудливого погляду, можете почути й зауваження, мовляв:  - Куди преш? Не бачиш, тут люди працюють!”

Звідки взявся базар на вулиці Ковальській?

У найрізноманітніших формах базар існував тут давно, ось лише продавців на вулиці було значно менше. Ситуація змінилася взимку 2013 року, коли почали будувати торговельний центр  “Гетьман”, який звели на території колишнього молочного ринку, хоча молочним він був лише на 50 відсотків: там також продавали й городину. Власне, тоді людей з ринку тимчасово “переселили”  на Ковальську, але найбільш постійним у нашій країні є все, що є тимчасовим. “Перезавантаження” цієї вулиці відбулося. Кількість базарників зросла, вони закріпили свої “бойові” позиції та з дитячою наївністю почали чекати на свого “Гетьмана”…

В статті журналіста газети “Галицька Зоря” Ярослава  Грицака, яку досі можна знайти на ресурсі Дрогіфно, читаємо: ”...міській владі довелося залучити інвестора – ТзОВ "Діакор Голден Інвест". Ця фірма на території молочної частини ринку збудує торговий комплекс. Там розташуються нежитлові приміщення комерційного призначення (2-3 поверхи), а на першому облаштують зал для продажу молока та молочної продукції на 80 місць та лабораторію для визначення санітарних норм та ветстандартів”.

ТзОВ "Діакор Голден Інвест", керівником якої є Олена Бутріна (кінцевим бенефіціарієм відповідно до інформації порталу Ю-КОНТРОЛ є також відомий у місті підприємець Володимир Курило), свої обіцянки виконала лише частково. Торговельний центр збудували, а весь перший поверх для молочного ринку не віддали. Для ринку  надали  невелике приміщення, в якому може розміститися лише 35 продавців: більшу частину першого поверху торговельного центру займають магазини.

Після відкриття ТЦ “Гетьман”, частина людей, які торгують молочною продукцією, з Ковальської перейшли у цей “павільйон”, але їх, насправді, дуже мало. Більшість залишилася на вулиці.

Враховуючи погіршення економічної ситуації в країні, кількість людей, які торгують на Ковальській, від того часу постійно зростає і перетворює вулицю й усю цю частину міста у брудну та захаращену місцину...

Чи можна на Ковальській навести порядок? Можна, потрібно лише  бажання влади, поліції, дрогобичан та людей, які тут торгують і пов'язують свої заробітки лише з цією вулицею. Чи є таке бажання у сторін?

Влада

Бажання у чинної влади Дрогобича звільнити вулицю від несанкціонованої торгівлі є. Мотив - хочуть пішохідну зону, зробити  благоустрій і, врешті, - звільнити центр міста від торгового хаосу. І що ж чинить влада?

У місті працює комісія з питань обстеження та впорядкування роботи торговельної мережі, ліквідації та запобігання виникненню стихійної торгівлі, яка регулярно звітує про кількість складених протоколів. 16 червня під час рейду було складено чотири (!) протоколи за торгівлю з рук у невстановлених місцях. Судячи з того, що ринок “захоплює” все нові й нові території, а торгують базарники тепер вже й позаду колишнього кінотеатру “Прометей”, успішною роботу цієї комісії назвати складно.

Метод “психологічного” тиску. Думали, що коли почнуть реконструювати вулицю, поставлять ліхтарі та лавки, бабусі з молоком, підприємці з фруктами та “перекупки” з різним крамом, дивним чином кудись зникнуть, варто тільки  запропонувати їм інші місця… Але так не сталося, люди не пішли. Запропоновані місця на вулиці П. Орлика та М. Грушевського їх не влаштували.

Наступне, що вирішили владці, -  залучити у “війні” за вулицю Ковальську цінності… Дрогобицька міська рада інформує: “На вулиці Ковальській встановлять скульптуру «Воїну – учаснику АТО»”. У повідомленні йдеться про ухвалене рішення Виконавчого комітету. Передувало цьому рішенню прохання ГО «Всеукраїнський союз ветеранів АТО» встановити таку скульптуру на перехресті вулиць Ковальської та Шолом-Алейхема. Погодьтеся, що місце для такого монументу доволі специфічне. Для чого там пам'ятник, пояснив Олег Хрущ, секретар міської ради: “Якщо після облаштування скульптури «Воїну – учаснику АТО» стихійна торгівля продовжуватиметься, то потрібно волати не до влади міста, а до тих людей, які дозволяють собі торгувати не лише у несанкціонованих місцях, але й біля пам’ятника.” Олена Куртяк, нотаріус та громадський активіст, назвала такі дії спекуляцією на  пам'яті про героїв АТО: “Ці дії свідчать про повну неспроможність влади - юридичну, силову, авторитетну, в тому числі й маркетингову, аби навести лад на вулиці Ковальській”.

Також у владному арсеналі є новостворена муніципальна варта, яка наділена повноваженнями складати протоколи про адміністративні правопорушення, які стосуються ст. 160. “Торгівля з рук у невстановлених місцях”. Але про успіхи чи невдачі у роботі муніципальної варти ще рано говорити: це молода структура, а ось про бездіяльність поліції важко не згадати.

Поліція

Судячи з того, що базар за останні роки став більшим, то поліція у цій ситуації не працює на всі 100 відсотків. Декілька протоколів для створення загальної картини, звісно, добре, але, за суттю, це нічого не вирішує, тому базар процвітає, і в цьому - величезний “здобуток” працівників поліції. Нагадаємо, що цей правоохоронний орган має усі законні повноваження та підстави припинити несанкціоновану торгівлю у центрі міста. Чому вони цього не роблять?! Велика загадка…

Дрогобичани

Розділені у своїх поглядах або просто не вважають цю ситуацією проблемою. Частина дрогобичан підтримує цей ринок, і їхня підтримка - це те, що вони постійно купують там продукти. Зрештою, без постійних клієнтів базар на Ковальській не проіснував би й місяць.

Інша частина дрогобичан ігнорує цей ринок, і їхня аргументація така: базар - неподобство. Він зовсім не личить Дрогобичу, а продукти, які там продають, просто з дороги,- несуть загрозу здоров'ю.

Є й такі, хто взагалі проти торгівлі у центрі. Це стосується не лише вулиці Ковальської, але й Шолом-Алейхема, критого ринку і вулиці Малий Ринок. Аргументація наступна:  довкола одна торгівля, вивіска, сміття та МАФи, автомобілі з яких продають все що завгодно. Коли торговці йдуть, за собою залишають гори сміття. Про який туристичний Дрогобич можна говорити, коли поруч з пам'ятниками, стародавніми церквами та площами, існує це брудне місце?!

“Базарники”

Універсальні пояснення на захист своїх позицій: “Треба десь заробляти” і “Ми підемо, але дайте нам інше місце”. Основна мета -  мати можливість торгувати у “рибних” місцях. У Дрогобичі таким місцем є центр, тому на компроміс можна чекати дуже довго, аж поки базар, як явище і така форма ведення бізнесу, просто втратить актуальність і зникне.

“Базарники” на вулиці Ковальській діляться на дві групи. Ті, які справді в домашніх умовах вирощують зелень, картоплю, тримають корів, роблять сир, сметану та іншу продукцію і тут все це продають. Ці люди на базарі нечасті гості. Вони завжди різні та інші, “чергуються”. Є такі, які продають лише сезонну продукцію, наприклад, навесні - саджанці. Цим людям залежить на тому, щоби швидко продати й піти. Чого ці люди хочуть? Належних умов, бодай таких, які були до моменту, коли менеджери від влади вирішили “покращити” ситуацію і запросили інвестора для будівництва ТЦ “Гетьман”.

Інша частина “базарників” - так звані “перекупки” та справжні “професійні” бізнесмени. Їх легко розгледіти - робочі місця обладнані столиками та парасолями.

З позиції бізнесу та торгівлі вулиця Ковальська надзвичайно приваблива - вона має високу прохідність. Мабуть, саме тому ніхто не хоче поступитися. Втратити таке місце - втратити гроші.

Що ж робити?

Усі сторони цієї невирішеної проблеми мають зійтися у своїх намірах, накреслити спільну дорожню карту, спільний маршрут та рухатися за ним.

Чи це можливо?

Чи перейдуть “базарники” в інше місце,  рівноцінне тому, яке у них колись було і яке у них є зараз? Можливо, але такого місця у Дрогобичі, фактично, вже не існує, бо всі землі, які можна було використати для цього, вже роздали “інвесторам”, розпродали та “розбазарили”. Ситуація з ринком доволі закономірна і її причина також криється у корупції та небажанні вирішувати невідкладні справи та завдання. Невирішена проблема ринку у центрі Дрогобича - хронічна хвороба, яку вже не вилікувати без “хірургічного” втручання.

Чи піде влада на поступки “базарникам” та облаштує вулицю Ковальську під ринок?! Ні, це малоймовірний варіант. Та частина активного громадського простору міста, яка проти базару у центрі Дрогобича, буде тиснути на владу та всіляко протистояти таким ініціативам.

Чи віддасть інвестор перший поверх ТЦ “Гетьман” ринку, як це обіцяв зробити у 2013 році? Ніхто нікому нічого віддавати не буде! Всі обіцянки залишилися лише солодкими словами, які потрібно було сказати тоді, у 2013 році, щоби заспокоїти людей. Станом на сьогодні ТЦ “Гетьман” - приватна власність, а у інвестора (ТзОВ "Діакор Голден Інвест") немає жодних юридичних підстав щось комусь віддавати.

Якби весь перший поверх ТЦ “Гетьман” став ринком, чи вирішило би це проблему вулиці Ковальської?  Частково так, безумовно.

Ми провели опитування в Інтернеті. Результати показали, що більшість дрогобичан все-таки проти ринку в центрі міста, а найбільше число респондентів віддало свій голос за варіант відповіді, який пропонує збудувати новий сучасний критий ринок, але поза межами центру міста. Люди не проти ринку, люди проти базару в центрі міста.

Сучасний ринок має стати пріоритетом для влади та громади, а люди з базару, в тому числі з вулиці Шолом-Алейхема, мають зрозуміти, що вічно торгувати на вулиці не можна.

Якщо все-таки більшість дрогобичан підтримає владу і підтримує позицію: ”Базар має піти”, залишається лише варіант розвитку подій - адміністративно-силовий зі створенням нового ринку.

План

Знайти місце для нового сучасного ринку, який би розташувався у локації ближче центру (надзвичайно складне завдання, бо, фактично такого місця у Дрогобичі вже немає). Адміністративними методами (штрафи) впливати на людей, які не захочуть перейти на нове місце, і до цього залучати не лише муніципальну варту, але й працівників поліції. Проводити якісну роз'яснювальну роботу, пропагувати ідею чистого від торгівлі міста серед дрогобичан. У цьому напрямку працювати постійно. Розвивати для торгівлі іншу частину міста і пам’ятати, що вся проблема - насамперед  в людських головах.  Всі звикли до того, що ринок у центрі, а щоби звикнути до нового місця, треба, аби пройшов час. Головне мати бажання це робити.

Олег ДЬОРКА, Медіа Дрогобиччина №5 (19) від 07 липня

Курси валют



 

 

 

Телепрограма

Погода

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер: